Sjundedags Adventistsamfundet | Logga in

Inrikes

Dela

Ny växel i Adventistsamfundet

Under senaste halvåret har samfundet arbetat med att upphandla en bättre telefonväxellösning. Ett av skälen har varit att hjälpa pastorskåren att sätta gränser mellan arbete och fritid.

Adventistsamfundets tidigare leverantör av telefonväxel slutade utveckla sitt system, vilket fick till följd att det under senare år uppstått många problem i växeln. Så under det senaste halvåret har samfundet upphandlat en ny lösning för telefonväxeln. I torsdags började den nya växeln att användas. Gloria Hansen som är receptionist och svarar i växeln var mycket nöjd med hur den molnbaserad växeln fungerar, trots att allt inte riktigt fungerade första dagen med anknytningar och funktioner. Om man under torsdagen försökte nå en medarbetare direkt via deras anknytning, så fick man ett felmeddelande. Men från 1 oktober ska allt fungera enligt planen.

Alla anställda har nya nummer

Den stora nyheten med den nya växlen är att alla anställda i samfundet har sin egen anknytning, även pastorerna som arbetare ute i landet. Förhoppningen är att detta ska förbättra arbetsmiljön. Tidigare har alla pastorer varit tillgängliga dygnet runt och alla dagar på året via sina privata mobiltelefonnummer. För många har det varit svårt att helt kunna koppla av och känna sig lediga när man ska vara ledig. Med en anknytning i växeln och ett tjänstenummer som kommer med flera funktioner kan pastorerna skilja på privata samtal och samtal i tjänsten. Tjänstenumret kan ställas i viloläge med ett meddelande till dem som kontaktar att man är ledig, har gått för dagen eller sitter i ett möte fram till klockan 10.

Alla anställdas nya telefonnummer finns nu i adressboken på hemsidan. Vi uppmanar alla medlemmar att försöka använda dessa nummer när man vill nå församlingens pastor eller samfundets övriga anställda i tjänsten.

Många pastorer har sett fram emot denna möjlighet som också är kostnadseffektiv. Istället för att ha en privat telefon och en telefon i tjänsten, eller två olika abonnemang, så fungerar den nya växlen som en app i den privata mobiltelefonen där användaren styr över sin tillgänglighet i tjänsten. ADRA Sveriges personal kan också via systemet ringa billiga IP-samtal från hela världen om man har tillgång till internet.

– Jag är så glad att vi har börjat med detta, säger pastor Karin Wieczorek som är pastorernas representant i samfundsstyrelsen. Jag hoppas att många av oss som arbetar med pastoralt arbete ska kunna dela på arbetstid och fritid på ett hälsosamt sätt med hjälp av arbetsnumren.

Vi hoppas att den nya växlen, när alla funktioner är på plats, också ska förbättra servicen till medlemmarna och ge mer utvilade och gränssättande medarbetare.

Rainer Refsbäck missionssekreterare