Sjundedags Adventistsamfundet | Logga in

Aktuellt

Hur blir man frälst?
Dela

Hur blir man frälst?

Det är en tusenårig fråga inom kristendomen som orsakat strider, konflikter, reformationer och väckelser.

Den första frågan som ställdes till apostlarna efter deras predikan på pingstdagen var: "Vad ska vi göra?" Vad ska jag göra för att bli frälst? Bibeln ger upprepade gånger väldigt enkla svar på frågan: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesus Kristus namn, så ska ni få förlåtelse för era synder. Ni ska då också få den heliga Anden som gåva. För detta löfte gäller er och era barn och alla dem långt borta som Herren vår Gud kallar" (Apg. 2:38, 39). "Om du alltså öppet bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då blir du räddad. Det är hjärtats tro som leder till rättfärdighet, och den öppna bekännelsen som räddar" (Rom. 10:9, 10).

Jesus inledde många uppmaningar till människor som ville släcka sin hunger eller törst, eller sökte någon form av räddning: "Den som tror på mig..."

Det är så enkelt! Men så gör vi det så komplicerat. Eller, synden i oss människor gör Guds enkla sanningar komplicerade. Vi kommer till Guds enkla löften med förutfattade meningar och invändningar. Vi läser dem med glasögon färgade av djupgående föreställningar. Inflytandet från främmande tankar och idéer om Gud, människan och synden gjorde kyrkans förkunnelse och undervisning om frälsningen komplicerad. Det blev inte heller enklare av att kristna genom tiderna har munhuggits och slagit ihjäl varandra som kättare därför att någon hade en annan uppfattning eller tro om frälsningen. Kyrkomöten har samlats för att reda ut knutarna och slå fast sanningen - ibland på gott, ibland på ont. Reformatorer har förföljts och dödats när man försökt återknyta till Bibelns enkla löften. Väckelser har startat när människor fått en ny vision av Guds nåd och kärlek.

Som adventister menar vi att vår rörelse är resultatet av en sådan väckelse. Men det finns föreställningar bland oss att det evangelium vi har att berätta om Guds frälsning är extra rent, ofläckat av historiens konflikter om hur man blir räddad. Men riktigt så enkelt är det inte. Det kan till och med vara farligt att tro att vår förståelse av frälsningen är resultatet en direkt och klar uppenarelse från himlen. Om inte annat riskerar det att göra oss högmodiga. Istället har vi likt alla troende i alla tider fått kämpa med Guds ord, löften och den väg han lett oss på för att vinna en bättre och klarare förståelse för vår tid. Hur skulle vi här och nu kunna tro att vi har en fullständig kunskap om frälsningen, när det sägs att vi ska spendera evigheten att ständigt lära oss mer om Guds frälsningsgåva? 

"Återlösningsplanen kommer de frälsta inte att fullt förstå ens när de ser öga mot öga och känner Gud som de själva blivit kända. Men genom evigheten kommer nya sanningar att ständigt uppenbaras för det glada, undrande sinnet. Även om jordens sorg, smärta och frestelser är förbi, och orsaken till dem är avlägsnad, ska Guds folk ändå under hela evigheten få en allt klarare förståelse av vad frälsningen har kostat. 
Kristus kors ska bli de frälstas vetenskap och ämnet för deras sång genom alla evigheter." – Ellen White, Från mörker till ljus, s. 554 (2024)

Vid flera tidpunkter i adventismens historia har frågan om hur människan blir räddad, rättfärdiggjord och vad vi måste göra för att bli frälsta stått i fokus för konflikter. Det visar sig att historiska frågeställningar återuppstår i nya skepnader. De konflikter som pågår idag i en del av våra församlingar i världen och Sverige, har djupa rötter i historien. Med kunskap om frälsningslärans historia kan vi kanske undvika snubbeltrådarna och fallgroparna. Och med ödmjukt och öppet sinne möta varandra.

Historien om frälsningen och soteriologins (frälsningslärans) hemligheter avslöjas och förklaras av adventistteologen Darius Jankiewicz i serien "Potholes on the Road to Heaven" (gropar i vägen mot himlen). Innan du ger dig in i fruktlösa diskussioner om olika frälsningsläror, lyssna igenom denna mycket informativa serie korta föreläsningar (20-40 min långa) som ges ur ett historiskt och bibliskt perspektiv.

Rainer Refsbäck missionssekreterare

 

Potholes in the Road to Heaven

Du kan lätt få serien översatt till svenska genom att slå på textning och sedan i inställningar istället för "Engelska (autogenererad)" välja "Översätt automatiskt" till det språk som du föredrar. Du kan också följa serien direkt i YouTube.

Alla 18 avsnitten som ingår i serien:

01: Den skumpiga vägen till en adventistteologi om frälsningen


02: Ämnets betydelse


03: Den oskyldiga början under 400-talet eKr


04: Ett försök att undvika ytterligheter slutar i en återvändsgränd


05: Förstå katolsk soterilogi, del 1


06: Förstå katolsk soterilogi, del 2


07: Förstå reformatorernas soterilogi, del 1


08: Förstå reformatorernas soterilogi, del 2


09: Förstå arminiansk soteriologi


10: Den arminianska vattendelaren, del 1


11: Den arminianska vattendelaren, del 2


12: Knyta ihop helheten, del 1


13: Knyta ihop helheten, del 2


14: Mänsklighetens situation och den förutseende nåden i Bibeln


15: Mänsklighetens situation och den förutseende nåden i Ellen Whites skrifter


16: Den teologiska nödvändigheten i den förundersökande rättsprocessen, del 1


17: Den teologiska nödvändigheten i den förundersökande rättsprocessen, del 2


18: Den teologiska nödvändigheten i den förundersökande rättsprocessen, del 3

Slut.