Sjundedags Adventistsamfundet | Logga in

Utrikes

Dela

HBT-gemenskapen ska tjänas samtidigt som kyrkans identitet bevaras

Experter samtalar om HBT-frågor med utgångspunkt i arbetsrätt, familj, juridik, pastoral omsorg, psykologi och teologi under generalkonferensmötet i Sydafrika.

Under tisdagen diskuterade en panel av experter hur man bäst hanterar HBT-frågor på ett sätt som både försvarar kyrkans teologiska identitet och erkänner den verklighet som möter människor som kämpar med sin sexuella läggning.
Dessa realiteter påverkar redan församlingens liv menade paneldeltagarna den 18 mars under Adventistsamfundets möte om sexualitet i Kapstaden, Sydafrika.

”Samfundets medlemmar befinner sig på skala mellan aktivt homosexuella och de som förnekar att det ens existerar”, sa Willie Oliver, ledare för generalkonferensens familjeavdelning. ”Vi har mött dessa realiteter överallt i åratal. Människor har blivit sårade och upplever känslor som en del av oss kanske inte vill kännas vid.”

För närvarande har regeringar i 18 länder och 15 amerikanska delstater godkänt samkönade äktenskap. Mer än 100 länder har avkriminaliserat homosexuella handlingar. Men 34 av 54 afrikanska länder åtalar homosexuella handlingar som kriminella, påpekade Karnik Doukmetzian, generalkonferensens chefsjurist, i en översikt över juridiska realiteter.

”Engagera er i att förstå lagarna i era länder”, sa han. ”Lagstiftningsfrågor rör på sig, lagar förändras ständigt.”

Doukmetzian tog upp frågan om adventistpastorer har laglig rätt att välja att inte viga par av samma kön, på grund av samvetsbetänkligheter. ”Se till att lagstiftningen i ditt land tillåter präster och pastorer att avstå”, sa han och uppmanade samfundsledare och pastorer att arbeta tillsammans för att förbereda sig på hur man svarar på dessa frågor med utgångspunkt i Adventisternas tro och lära.

När det gäller arbetsrätt kan lagstiftningen också påverka Adventistsamfundet, sa Lori Yingling, biträdande chef för generalkonferensens personalavdelning i Silver Spring, Maryland, USA.

”Eftersom vi är en religiös organisation, har vi i USA ett rättsligt ”undantag” som tillåter oss att anställa endast sjundedagsadventister”, sa Yingling och noterade att undantaget tillåter kyrkliga organisationer att sätta upp anställningsvillkor som bygger på samfundets policy och tro och som blivande medarbetare måste läsa och underteckna.

Men bortom de juridiska och arbetsrättsliga frågorna återstår verkliga människors kamp, sa Brett Townend, ledare för konferensen i norra Australien.

”Vi tror att det handlar om policy, politik och protokoll, men det handlar om människor”, sa Townend. ”Om vi bara gör uttalanden som gnider salt i redan öppna sår, då hjälper vi inte. Vi måste både bevara vår kyrka och ta itu med den mycket verkliga smärta som dessa individer upplever.”

Paneldeltagarna tog också upp det växande behovet av att tjäna unga adventister som utforskar eller kämpar med frågor om sexuell identitet.

”Vad vi ser, framför allt på våra skolor, är studenter som försöker utforska vilka de är”, säger Elaine Oliver, biträdande ledare för generalkonferensens familjeavdelning.

”Sorgligt nog är många kristna föräldrar tysta i dessa frågor”, sa Oliver. ”När vi hanterar våra barns identitetsfrågor med tystnad, finns det många röster där ute som är villiga att hjälpa dem att utforska sin identitet. Vi har inte råd att vara tysta.”

Ekkehardt Müller, biträdande ledare generalkonferensens bibelforskningsinstitut (BRI), instämde. Han sa att unga vuxna i dag ”bombarderas med medias budskap”. Müller noterade en ”förskjutning” i tänkesätt hos yngre generationer, som alltmer närmar sig frågor om homosexualitet via social rättvisa snarare än moral.

Panelen som leddes av generalkonferensens viceordförande Pardon Mwansa, diskuterade också om man kan bevilja medlemskap till människor med homosexuell läggning men som inte lever ut denna läggning.

”Det minsta vi kan göra är att inse att orienteringen i sig själv inte är syndig”, säger Townend. ”Dog Jesus för dem med dragning till samma kön? Önskar han att de kommer in i gemenskap med honom? Jag skulle döpa dem utan alltför mycket tvekan.”

Townend medgav att en sådan åtgärd skulle kunna generera en våg av diskussioner i församlingarna, men sade att ”diskussioner måste ha som utgångspunkt att lyssna, inte fördöma.” Kyrkan ska vara en ”trygg plats” där nydöpta medlemmar som brottas med sexuell identitet får en mentor.

Peter Swanson, docent i själavård vid Andrews University, fick frågan hur han skulle reagera på om en person med homosexuell läggning som aktivt försökt ändra sin läggning, men misslyckats. Han skulle ”bekräfta” personens ”uthållighet”, men skulle fråga sig om personens mål är ”orealistiska eller ouppnåeliga”. Han påpekade att en annan faktor är om personen har kärleken och stödet från en krets av kristna vänner och familjemedlemmar.

Tidigare under dagen presenterade Kwabena Donkor, biträdande ledare bibelforskningsinstitutet (BRI), hur vi tolkar texter om homosexualitet i Bibeln. Han sa att de viktigaste tvistefrågorna handlar om olika tolkningar av Bibeln – ”traditionell” kontra ”samtida” hermeneutik (tolkningslära).

”Samtida hermeneutik skapar en skillnad mellan vad texten betydde då och vad den betyder för oss idag, och detta markerar skillnaden med traditionell hermeneutik”, säger Donkor. Målet för modern hermeneutik ”är att väcka till liv en så kallad 'ytterligare språklig värld', en projektion av nya världar av innebörder.”

Under frågestunden togs den anonyma frågan upp om anhängare till modern hermeneutik skulle kunna tänkas på delta på ett möte som detta. Donkor svarade att kyrkan behöver upprätthålla dialogen med människor som gör andra ”antaganden” med utgångspunkt i en sådan tolkning.

Som exempel nämnde Donkor att teologer som håller sig till en modern hermeneutik säger att berättelsen om Sodom i 1 Mos. 19 ska uppfattas som en ”språklig betecknare” (lingvistisk signifiant), där den primära syftningen inte är homosexualitet som läggning, utan om orättvisa uttryckt genom ett brott mot gästfrihetssed och ett försök till homosexuell våldtäkt.

”De förnekar den grundläggande förutsättningen att detta faktiskt var ett försök till en homosexuell handling och de försöker att komma runt det” sa Donkor senare i en kommentar i pausen. ”Men som kyrka behöver vi föra en dialog med dem som gör dessa antaganden”, sa han. ”Vi avfärdar dem som 'liberala', men etiketter är ingen hjälp. De är övertygade och vi behöver förstå dem och tala med dem.”

ANN / Rainer Refsbäck