"Sprid hopp!" hette en kampanj som startade under våren 2024. La du märke till den?
Här kommer i alla fall en liten uppdatering om hur det har gått så här långt. De med allergi mot statistik och siffror får förlåta – men för dem som varit delaktiga kan det vara av intresse.
Kampanjen Sprid hopp! hade sin upprinnelse i att pastorskåren började planera för olika evangelisationsprojekt under hösten 2022. Det blev hälsoexpos och tonårsträffar. Men en grupp pastorer ville försöka hitta nya vägar att nå människor via sociala medier och inledde ett samarbete med medieavdelningen. Först studerades förutsättningarna. Vilka rör sig mest på sociala medier och var? Vad har den målgruppen för frågor eller behov som vi kan möta? Gruppen landade i att försöka nå Generation Z (dagens äldre tonåringar och unga vuxna) som börjar bli alltmer intresserade av religiösa frågor och funderar över existensen mer än kanske tidigare. En fråga som gör att de kanske ryggar är frågan om hur världen kan vara så ond om nu Gud är så god. En evig gåta, men som har upptagit adventister sedan urminnes tider. För adventister finns en del av svaret i metaberättelsen om den stora striden mellan gott och ont, Kristus och Satan.
När gruppen landat i målgrupp och huvudfråga, tittade man på vilka resurser som fanns att tillgå och vad som behövde göras för att göra innehållet tillgängligt för just målgruppen. Ungefär vid samma tidpunkt släpptes en animerad film producerad av Hope Channel Rumänien, The Great Controversy.
Filmen testkördes i en fokusgrupp av tonåringar och fick positiv respons. En kampanj började planeras och ta form för sociala medier. Filmen översattes till svenska liksom ett interaktivt bibelstudium som hör till filmen publicerades på HopeStudy.se. Huvudmålet för kampanjen på sociala medier var att få folk att se filmen och studera Bibeln. En portal med passande kringmaterial skapades på Hope Channel Sverige: HopeChannel.se/DetStoraHoppet. Här skulle alla kontakter hamna när de sökt sig vidare från sociala medier, sett filmen eller skannat qr-koder på material och böcker som delas ut. Portalen är till för fördjupning och en förhoppning att man hittar övrigt inspirerande material i kanalen.
Kampanjen på sociala medier pågick mellan 15 mars och 30 maj 2024 på Facebook och Instagram med inlägg, reels, stories och betalda annonser.
Med hjälp av betalda annonser (11 280 kr totalt) visades kampanjen totalt 101 049 gånger på Instagram och Facebook. Länkarna på annonsen klickades 2 840 gånger och gav 64 nya följare på både Instagram och Facebook.
På Youtube fick The Great Controversy-filmen 533 visningar under kampanjperioden. Idag har den totalt 763 visningar. Total genomsnittlig visningslängd är 13,1 procent, vilket innebär att de 763 personer som klickat tittat i genomsnitt 7 minuter och 20 sekunder av filmens 56 minuter i sin helhet. Filmen har fått några få kommentarer och 23 likes.
Under kampanjens tid påbörjade 179 personer The Great Controversy-kursen på HopeStudy, varav endast 4 avslutade hela kursen. Idag har totalt 218 personer startat kursen och ännu är det endast 4 som avslutat den.
– Vi ser det som en värdefull erfarenhet, berättar Danial Daoud som varit en av dem på medieavdelningen som arbetat med kampanjen. Vi har inte tidigare gjort något liknande och har fått många nya kunskaper och idéer om vad vi kan göra bättre till nästa gång.
– Resultatet är ju både en positiv överaskning och kanske en liten besvikelse också, säger Rainer Refsbäck som var en av pastorerna som var med i planeringen. Vi har nått fantastiskt många med de annonserade inläggen, för relativt liten insats i form av pengar och tid. Många har visat intresse och börjat följa våra sociala medier. Den lilla besvikelsen är väl att det inte är lika många som kommit i mål med att se hela filmen eller fullfölja bibelstudiet.
Redan i oktober 2023 började vi informera om den mer traditionella sidan av kampanjen. Vi tänkte också att temat för Bibelstudium det andra kvartalet 2024 kunde inspirera till att ta del i kampanjen. I april 2024 blev det möjligt att beställa små visitkort med qr-koder till kampanjen på HopeChannel.se/DetStoraHoppet. En liten budskapsfolder om vad Gud har för befrielseplan för världen fanns också tillgänglig. Gratis för alla församlingar, endast portot behövde man betala.
Drygt 23 000 exemplar av visitkort och folder beställdes av åtta församlingar och ett par individer i den första tryckningen. Drygt 10 500 exemplar beställdes en månad senare i maj av ytterligare åtta församlingar och en handfull individer. I september beställdes nästan 12 500 exemplar av ytterligare åtta församlingar och några individer. Så sammanlagt 46 190 visitkort och foldrar har gått ut till församlingar och enskilda personer som önskat använda materialet i personlig evangelisation eller i arrangemang där församlingen synts. Tryckkostnaden för materialet har varit 65 233 kronor (inte inräknat portokostnaden för församlingarna). Det hade förmodligen blivit lite billigare om vi tryckt upp ett större lager. Men eftersom detta var första gången vi genomfört ett projekt likt detta var det svårt att förutse behovet. Därför valde vi att trycka upp på beställning vid planerade tillfällen.
– Kanske detta visar att sociala medier har sprungit ikapp traditionella metoder att sprida information? Det är både billigare och i viss mån mer effektivt att nå människor via sociala medier, säger Rainer Refsbäck. Samtidigt är den personliga kontakten det viktigaste och kanske mest värdefulla om man ändå är ute och delar ut tryckt material.
Den populäraste produkten bland församlingar och enskilda som beställt dem var visitkortet som var utformat i samma design som boken Från mörker till ljus (som finns som e-bok och ljudbok på hopechannel.se). Därefter kom budskapsfoldern "När tar det slut" och visitkortet i samma design i fallande ordning. Två visitkort med kanske lite mer vågad design från en tidigare utgiven serietidning om den stora striden, Galaxernas krig, och den animerade filmen "The Great Controversy" var kanske inte lika populära bland församlingarna.
Vi har ingen aning om hur utdelningen av dessa material har fungerat i församlingarna. Vi kommer att undersöka detta framöver, hur mycket och på vilket sätt församlingarna fått ut materialet till allmänheten. Men vi vet hur många som har skannat qr-koderna på varje produkt som listas nedan fram till den 9 december 2024. Om vi leker med tanken på att alla visitkort och foldrar har hamnat i någons hand så ser du effektiviteten i procent inom parentes:
Det visitkort som beställts i minst antal visade sig mest populärt bland dem som fick det i sin hand. Det illustrerar kanske att det församlingen vill ge inte alltid är lika intressant för eller efterfrågat av mottagaren.
Denna lilla genomgång säger inte så mycket om hur mycket kontakt som församlingen eller de individer som engagerat sig i den har fått med mottagarna av materialet. När medieavdelningen via hemsidorna får kontakt med intresserade så förmedlar vi dessa kontakter vidare till närmaste församling. Vi har inte ännu undersökt exakt vad som intresserat mottagarna mest på HopeChannel.se/DetStoraHoppet. Inte heller vet vi hur många som i sitt inre beslutat sig för att ta ett steg till i sin vandring med Gud, att lita på honom i allt det som händer i världen.
Rainer Refsbäck, missionssekreterare